Matematika geometrie): na pondělí 28.2. - na čistý papír rýsovat libovolně dlouhé úsečky - popisovat je a měřit (v milimetrech). Každý si vyzkouší alespoň 10 úseček.
Postup:
1. Rýsujeme tužkou č. 3 - netlačíme.
2. Narýsujeme podle pravítka přímou čáru (přímku). Popíšeme ji písmenem malé psací abecedy.
3. Vyznačíme kdekoli na ní 2 body (malými kolmými čárkami). Popíšeme je velkými tiskacími písmeny.
4. Změříme délku úsečky v milimetrech - děti počítají po celých desítkách + malé milimetrové čárky.
Procvičujeme si tak zároveň počítání do 100 na číselné ose pravítka - centimetry jsou desítky, milimetry jsou jednotky.
Důležité je správné přiložení pravítka nulou na počáteční bod úsečky.
5. Zapíšeme změřenou hodnotu. Např. |AB| = 35 mm
6. Úsečku barevně podle pravítka zvýrazníme - od jednoho krajního bodu k druhému - nikoli celou přímku.
Omlouvám se za možná příliš podrobné vysvětlení, ale děti se to opravdu teprve učí a potřebují si to stále procvičovat a opakovat, aby postup bezpečně zvládaly. Zpočátku jsou jejich práce neúhledné, ale brzy to natrénují .
N u t n é: zkontrolovat stav pouzdra. Kromě pera jsou to ostrouhané tužky č. 1,2,3, základní barvy pastelek, guma a funkční pravítko (zatím stačí 20 cm). Spousta dětí nemůže v geometrii pracovat, mají stále pomůcky v nepořádku, tužky chybí nebo jsou polámané, pravítka otlučená, polámaná, některá mají setřenou měřící osu. Doporučuji pravítka světlá, průhledná, aby děti dobře viděly na svou práci. Na barevných (nebo dokonce i černých) se jim špatně počítají milimetry a nevidí přes ně na papír.
Český jazyk: rovněž na pondělí - přinést čtenářský pas. V průběhu vyučování půjdeme na další besedu do knihovny.